Mandelkubb i muffinsformar!!

Blev lite baksugen här på eftermiddan och mandelkubb var det första som poppa upp i huvudet på mig ;)
Dom blev fina och goda och jag använde mig av detta recept..

MANDELKUBB!!

250 g margarin eller smör
6 bittermandlar (jag tog nog 8 st för att få smak)
2¼ dl mjölk
1 ägg
13 dl vetemjöl (så mycket använde inte jag, blev nog någon dl mindre)
3 dl socker
1 msk bakpulver
2 tsk hjorthornsalt
pärlsocker till garnering

Värm ugnen till 225 grader.
Smält fettet och låt det svalna. Riv bittermandlarna.  Blanda fettet med mjölk, ägg och riven bittermandel.
Blanda mjöl, socker, bakpulver och hjorthornsalt i en bunke.
Rör ner vätskan i mjölblandningen.
Arbeta snabbt ihop degen. Den ska vara ganska lös.
Klicka ner i muffinsformarna och strö sedan på pärlsocker.
Grädda ganska lågt i ugnen, 12-15 minuter.
Låt kallna på galler under bakduk.

(Jag fick ihop 25 stycken muffins)






Lycka till med bakandet!! :-)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0