Nu ska här bakas bröd, nötbröd närmare bestämt!

Har smakat ett smarrigt bröd på jobbet ett par gånger, det heter tydligen "NÖTBRÖD" men för mig kommer brödet alltid att heta "Marias Felixbröd" för hon som bakat det heter Maria och hon har bakat det särskilt för en liten kille som heter Felix :-) Så jag bad om recept och hem for jag iväg för att baka Marias Felixbröd ;)

Och kors i taket, jag lyckades men det blev ett liiiitet fel bara men brödet smaka ändå bra!
Det stod nämligen sirap på receptet och ja, jag hade i sirap jag och sen när brödet var i ugnen DÅ slog det mig att jag hade i vanlig sirap, inte brödsirap, men det gick visst så bra ändå så ;-)

Den kladdiga degen har kastats ner i formen....


Och skjuts in i ugnen....


Och vips ca 40 minuter senare :)


Sen hade vi här ett mumsigt bröd, bara att sätta igång å äta!! :-)


RECEPT:

3 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
1 tsk bikarbonat
1 dl russin
1/2 dl vetekli
1/2 dl linfrö
3/4 dl sirap
3 1/2 dl filmjölk
1 dl hasselnötter (hela)

1. Blanda ihop till en kladdig smet.
2. Smörj och bröa en avlång form.
3. Grädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter i 180 grader.
4. Linda in det färdiggräddade brödet i en bakduk och låt det svalna.
5. Ät och njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0