Saftkok för fulla muggar :-)

Häromdagen kokades det lite saft här hemma.. Jag kände att det var ju lika bra att börja tömma frysen på förra årets bär så man så småningom får plats med årets bär.
Och saft det blev :) en riktig blandsaft, gjord på mestadels vinbär, röda+svarta, men även lite plommon och krusbär.. Den vart finemang, inte att klaga på för 5 öre ;)

Här rörs det i grytan :)
Här rörs det i grytan :)

Sila sila sila.... (å paltar gör jag oxå som synes.....)


Sockret i, koka lite till, snart dags för skumning...


Å så var saften färdig :) Pga oplanerat kok, så hade jag ju inga glasflaskor hemma, det var en miss. Men det fick allt duga med petflaskor. Det är ju däremot rätt bra när man ska frysa saften.


Detta recept använda jag till min saft:

2 liter vinbär (eller som jag gjorde, blandade olika bär), behöver inte repas
7 dl vatten
6 dl strösocker per liter avrunnen saft
1 krm natriumbensoat
per liter saft

Gör så här:
1. Skölj bären och låt dem rinna av i ett durkslag. Lägg bären i en gryta och häll på vattnet. Koka under lock, ca 10 minuter. Tryck sönder bären med en slev mot grytans kant. Häll upp allt i en silställning och låt saften självrinna.
2. Mät saften och blanda den med socker i grytan. Låt saften koka sakta i ca 10 minuter. Skumma saften klar.
3. Ta lite av saften i en kopp och rör ut natriumbensoatet i det. Blanda sedan med resten av saften.
4. Häll upp saften i rena varma flaskor. Sätt på kork. Förvara saften kallt.

Lycka Till och Smaklig Måltid!! :-)

Kommentarer
Postat av: angie

vilken mysig blogg du har! gör du smyckena själv?

2010-11-02 @ 17:03:13
URL: http://rockinjelly.blogg.se/
Postat av: Veronica

Tack va snällt :-) Ja men jag gör ju det.. Knåpar å grejar å gör dom alldeles själv från grunden.. Jag är under upplärning kan man säga oxå ;)

2010-11-02 @ 20:43:44
URL: http://rooisjalen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0